Interviu UPBizz – Mihai Rotaru / Fondator Clever Taxi

  1. Cum te descrii în câteva cuvinte?

Flămând după informații, curios în toate și dornic să creez lucruri care să aducă oamenilor utilitate.

 

  1. Spune-ne câteva lucruri despre perioada studenției. Dacă ai putea (având experiența de acum) ai face ceva diferit ?

O perioadă frumoasă pe care o recomand tuturor să o foloseasă la maxim. Este foarte important să nu stai degeaba – fie că încerci proiecte noi, acumulezi cunoștințe sau doar creezi relații cu oameni care în viitor îți pot deveni parteneri sau clienți. Orice ar fi, trăiește fiecare clipă, nu sta degeaba – nu va dura la nesfârșit (în general 🙂 ).

Aș face ce am făcut deja, dar mai mult.

 

  1. De ce antreprenor și nu salariat?

Din simpla dorința de a face mai mult decât mi se cere și de a crea ceva din nimic. Totuși am fost salariat mai mulți ani și este esential să experimentezi personal cum arată și funcționează o echipă înainte de a putea crea una.

 

  1. Cum ai ales idea de afacere?

Tot timpul a venit din nevoi și pasiuni personale, pe care apoi le-am validat cu alții diferiți de mine. Dacă nu crezi în misiune nu vei putea construi nimic relevant.

 

  1. Care au fost primii pași în direcția demarării afacerii?

Validat nevoile, construit un mini-produs cu care să testam piața. Am căutat să cerem de la clienți bani cât mai devreme ca să distingem între nevoia reala sau doar amabilitate.

 

  1. Care au fost riscurile asumate la început?

E drept că nu aveam mult, dar ne-am aruncat cu tot ce aveam înainte. Nu am încercat să facem mai multe idei pentru că nu ai cum să dai tot ce e în tine de mai multe ori simultan.

 

  1. Ce era diferit după primul an de business?

Angajați și responsabilități. Noi puteam eșua, dar să dezamagim pe alții era deja mult mai neplăcut. Se întâmplau lucruri și în sine prima experiență de a vedea un mic produs de-al tău folosit de necunoscuți este incredibilă. Dar și temerea că nu merge totul așa cum trebuie.

 

  1. Care a fost investiția inițială?

Câteva mii de euro, cam ce aveam noi. Plus toată munca și sudoarea noastră. Abia apoi au venit primii investitori și bani de la clienți.

 

  1. Care consideri că au fost “greșelile de la început de drum” și cum te-au ajutat acestea să ajungi în punctul în care ești astăzi?

Greșeli am făcut și voi tot face – sper doar că nu aceleași. Dintr-un eșec înveți ceva, dintr-un succes nu întotdeauna, așa că pun mare preț pe eșecuri. Greu de zis ceva anume, dar am greșit mult – și lumea nu s-a năruit – și asta m-a făcut să încerc lucruri noi mai des.

 

  1. Transmite-ne 3 pași/sfaturi pe care le consideri  esențiale în demararea unei afaceri.

 

  • încearcă ideea pe oameni care nu te cunosc, cere bani (testează) pentru produs chiar dacă nu există
  • oamenii de lângă tine contează mai mult decât orice
  • eșecul este cel mai prețios lucru, să nu îți fie frică de a greși, cât timp înveți și nu repeți; și mai ales nu rămâne blocat în ceva care nu merge doar din frica de eșec (!)

 

Curiozități studenți UPB:

  1. Cosmin, Facultatea de Inginerie Electrică Anul VI:

Te-a influențat în vreun fel învățământul din România în crearea businessului ?  

Facultatea este în primul rând un mod de a cunoaște oameni cu interese aliniate cu ale tale. Poți găsi resurse, dar nu ți le bagă nimeni în sacosă. Poți profita doar dacă încerci, altfel îți pierzi timpul. Mai ales în 2020, cu atâta informație pe net totul ține de tine, nu de facultate. dar te poate ajuta dacă știi să cauți ajutorul.

 

  1. Andrei, Facultatea de Electronică, Telecomunicații și Tehnologia Informației, Post MBA:
  1. De ce resurse a avut nevoie în diferitele etape de maturitate ale proiectului clever (lansare, atragerea primului val de investitori,…, exit). 

Motivație în primul rând și credința în produs. Și clienții și investitorii caută oameni care să fie motivați în a reuși, nu care să aștepte după alții.

M-au ajutat enorm evenimentele de antreprenoriat și adunările specifice – și nu erau multe. Există resurse extraordinare de antreprenoriat acum, doar trebuie să le accesezi, să pui o întrebare, să ceri ajutor.

 

  1. Pe cine poate menționa ca principal susținător (prieteni, familie, investitori, etc.). 

Investitorii cu sigurantă sunt motivați să îți fie alături când îți este greu. Prietenii la fel, dar în alt fel. Cofondatorul e undeva între, dar este esențial.

 

  1. A avut nevoie de consultanți în negocierile cu investitorii? 

Nu știu dacă am avut, dar n-am avut de unde. Daca poți, alege-ți un mentor și folosește-l.

 

  1. Îl interesează proiecte noi in zona specialized food retail?

Orice are impact mare asupra oamenilor si aduce valoare, în general.

 

  1. Daniel, Facultatea de Automatică și Calculatoare , Anul IV:

Vreau să aflu mai multe despre provocările pe care le-a avut în construirea unei echipe și unei afaceri de succes

Afacere de success = piața suficient de mare + oameni.
Piața o poți alege în 2 minute, cu oamenii însă e foarte greu și nu există o rețetă specifică, dar e un skill pe care îl înveți de când te naști și îl exersezi toată viața. Recomand să citești “Zero to one” – Peter Thiel.

  1. Invizion, Facultatea de Inginerie Mecanică și Mecatronică , Anul IV:

Din păcate am avut ghinionul să iau Clever și în acelasi timp să-mi uit telefonul în taxi, imediat ce m-am dat jos din taxi, am observat că nu mai am telefonul, am sunat imediat pe telefon în timp ce alt prieten suna la firma, dar în timp ce încercam să sun, deja taximetristul îmi scosese cartela din telefon, într-un final au răspuns cei de la Clever, au spus că încearca să ia legătura cu taximetrisul și îmi spun că o să mă sune acesta. A trecut ceva timp și sun iar îmi răspunde aceiași doamna la telefon și imi spune că taximetrisul nu raspunde și după încă ceva timp, că nu vrea să ia legatura cu nimeni. Există și o plângere la poliție.

Întrebare mea este cum procedați în cazuri de genul, le lăsăm să treacă ?

 

Businessul de offline cu suport în tehnologie este greu, pentru că nu ține numai de tine. Îmi pare rău să aud că ai avut o experiența negativă și cum îți poți imagina nu “lăsăm să treacă”. Fiecare utilizator este esential și de neînlocuit, așa că faci tot ce poți mai bine. Uneori nu este destul însă.

  1. Carina, Facultatea de Automatică și Calculatoare, Anul III:

Puteți spune mai multe despre Neobility, ce presupune, cum a venit ideea?

 

În Neobility încercăm să ducem mai departe lupta pentru o mobilitate urbană modernă, pentru că am simțit că mai este mult de lucru. Mobilitatea urbană are impact direct asupra umanității în toate formele ei – de la accesul la muncă și resurse, la poluare și sănătate, la imobiliare și sustenabilitate economică în general. Dacă putem face ceva bine acolo, oamenii pot face multe alte lucruri bune în rest.

Deocamdată poți încerca prima noastră aplicație – UrbanAir. Sper să fie platforma principală cu care te vei deplasa în România și în afară într-o bună zi.

LĂSAȚI UN MESAJ

Please enter your comment!
Please enter your name here